fredag 15 september 2017

Städa städa varje freda.......








Ja så var vi där igen .....
veckans enligt många absolut bästa dag :-)
Jag tycker att alla dagar har sin charm och tack vare att jag slipper
det där inrutade kontors 8-17livet som jag hade i många år
kan det vara fredag lite när som .

Nu har i stället min vecka börjat och för mej
borde det vara tisdag eftersom jag har min fredag på söndag ,
men eftersom det enligt almanackan faktiskt Ä R  fredag
så kör vi på det i a f.

Go Freeeeeedag på er !

Städa städa varje freda ' åsså varje jul ,
det tycker jag e kul …. som Pippi sjöng .
Ehhhhhh......




...... nja om det är så kul kan väl diskuteras 
eller vi behöver inte ens kommentera att det inte är nåt 
man skrattar ihjäl sig åt precis  .

Möjligen efteråt :-)


Om man ska vara sanningsenlig 
och det ska man ju så.......
nääääää här städas det inte speciellt ofta på fredagar.

Ytterst sällan faktiskt .

Jodå städas gör det såklart ofta men på helt andra dagar .
På vilken dag om helst som det passar men framförallt
när det behövs .
Gillar ju inte att ha det stökigt ,
så undanplockat och i ordning är det 
A L L T I D oavsett om det är måndag , 
fredag , julafton eller mittinattenefterfest.



Att städa som i att våttorka dammsuga , torka golv , 
damma och putsa fönster görs som sagt när det behövs .
Däremot det där helt hysteriskt extra galna storstädandet när
precis allt in i minsta vrå skulle torkas, vädras , piskas mattor, diskas allt i skåpen , 
skuras å fejas som min mamma alltid gjorde varje vår, höst och till jul
det skippar vi , det blir både vår , höst och jul ändå .





Hur har D U det på städfronten ?
Varje fredag , när det behövs , galet storstädande 
eller lyxar du helt enkelt till det och låter någon annan fixa ?



Vi har nu faktiskt lyxat till det och låtit nån annan fixa ......
i a f en sak .
Alltid en början .

Fönsterputs har i alla år varit ett himla meck 
eftersom vi har femtioelva delbara fönster med spröjs,
En glasveranda , hela glasdörrar, balkongdörr med glas ,
tornfönster , lusthus , garage med fönster .
Ja fönster, fönster , fönster åsså några fönster till .

Med rot så är det ingen större summa mot vad resultatet blir,
men framförallt tiden man spar på att slippa göra det själv.
Den tiden kan man ju helt klart lägga på något roligare .



 Å när vi ändå är inne på städning ......
vi har ju lite mer att städa än ” bara ” hemma.
Trappstädning i stan är ett ständigt återkommande gissel 
och ett moment som jag funderar på att anlita någon för med , 
det och att kratta löv där .

DFSM ( länk ) kan man få hjälp med allt.
Inte bara fönsterputs utan t e x flyttstäd 
om nu det skulle vara aktuellt 
O C H tänka sig haha
man kan t o m hyra en Handy Man per timme :-)



Nu har jag ju en alldeles egen så det är inte aktuellt 
för min del ,
men fönsterputs däremot det ska vi beställa igen 
när det behövs .
Halleluja ........ som sagt absolut värt varenda krona .

Ha nu en riktigt trevlig helg 
oavsett om du ska städa eller inte . 
Själv ska jag som ni vet jobba ........
min sista helg på länge ,
snart kommer jag ha fler fredagar " på riktigt " jag med :-)


Kram B









2 kommentarer:

Elzie sa...

Förstår om du anlitar putsare. Bättre att betala lite extra än att få ont i axlar och armar igen. Trodde nästan det var T som var deras Handy Man också, haha.
Glömmer aldrig när morsan skulle storstäda och hon drog ut varenda bok ur bokhyllan och DAMMSÖG dom. Vi hade otroligt mycket böcker hemma för far var en storläsare precis som jag. Håhå jaja vilket jobb. Nästan värre än att putsa fönster!!
Ha en fin helg. Ska jobba en fredagkväll innan jag får ledig helg. Hur det nu kommer sig?!?!
Kram Elzie

Bittan sa...

Ja det är verkligen värt varenda krona , även om vi har en sån där maskin så blir det inte lika bra som när proffs gör det . Dammsuga böcker ja det vore nåt det , min mamma släpade ut kläder för vädring , det och att piska ALLA mattor en gång / vecka å då snackar vi stora , tunga två trappor upp och ner ! Tur att man inte har det tvångstänkandet .
Ha en trevlig helg .
Kram B

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin